Hovedforhandlingene: Krever å bli tatt på alvor

https://www.kystens.no/meninger/hovedforhandlingene-krever-a-bli-tatt-pa-alvor/2-1-1699406?fbclid=IwY2xjawE86ZtleHRuA2FlbQIxMQABHTqqktPCtYWJOIiYMmKceXBMPzIseU03fg6s4_s4Ku1dkWyxuL9Q3A-FyQ_aem_N_xh9RRaLfnFK8LSfd6pjQ

Høsten er kommet og hovedforhandlingene i den maritime næringen nærmer seg med stormskritt.

Mange i vår yrkesgruppe forventer nå at vår arbeidshverdag vil bli diskutert og tatt med når forhandlingene settes i gang. Tiden er inne for at våre utfordringer blir hevet opp og frem.

Store forskjeller

I dag hersker det stor forskjell i forhold til hvor du jobber. Er du på PSV og områdeberedskapsskip er du alene om arbeidsoppgavene. Det omfatter matlaging, administrative oppgaver, vask av køyklær, kluter, koppehåndklær og renhold av messe, dagligrom, bysse, proviantrom, kjøl og frys.

På AHT-fartøy varierer det om du er alene eller har forpleiningsassistent, alt etter hvilke oppdrag skipet har.

Kravet til om du får forpleiningsassistent, avhenger hvor mange det er om bord. Dette antallet er flytende, og det avhenger av avtaler lokalt i rederiene, så dette varierer. Stort sett over 20 mann om bord (POB).

I dag har de fleste PSV mye større areal i innredning, enn for 10–15 år siden. Det øker igjen området å vaske på.

Kravene øker

I tillegg har kravet til kosthold økt. Vi ser en økning i antallet sjøfolk med diagnoser som Cøliaki, laktoseintoleranse, samt andre allergier og veganere som kokken skal ta hensyn til.

Dette kan også gjelde livstruende allergier som kan få store konsekvenser hvis kokken gjør feil i en stresset situasjon. Kommunikasjonen kan også svikte ved overlapp. Den menneskelige faktor spiller inn her som overalt ellers.

Vi har over mange år fått økte administrative oppgaver. Dette pålegges en mann/ kvinne å utføre alene på en 28 dagers arbeidsperiode, med 12 timer arbeidsdag pluss overtid. Overtiden får du ofte ikke betalt for, fordi du ikke rekker over alt.

Også værmessige forhold spiller inn. Dette går utover helse, søvn og hvilebehov. Til slutt ender mange i en helsesituasjon som får store økonomiske konsekvenser for den enkelte og økte utgifter for samfunnet.

Må tas tak

I tillegg til fysiske og psykiske utfordringer på grunn av søvn og arbeidsforhold, opplever noen å bli overkjørt og føle seg lite respektert og verdsatt. Ikke sjelden opplever kokken å bli utskjelt, baksnakket og irettesatt av kolleger om bord. Det fører til ekstra påkjenning psykisk og mange føler på utenforskap.

Heldigvis er ikke dette regelen. Samtidig viser undersøkelser gjort av Sjømannsforbundet og Sjøfartsdirektoratet at mobbing et økende problem i maritim næring.

Interesseorganisasjon for forpleinings personell i maritim næring (IFM) har tatt opp forholdene for forpleiningen i den maritime næringen. I mailer og i media har vi tatt opp viktigheten av å se helheten og så snart som mulig sette inn forebyggende tiltak.

Blir det ikke tatt tak, risikerer vi å komme i en situasjon der det blir vanskelig å folk til å stå i disse stillingene. Arbeidsgiver tar inn utenlandsk arbeidskraft og problemet dyttes over på dem. Det kan fort bli en uutholdelig situasjon.

Ansvaret hviler også på arbeidsgiver

Dette er ikke et ansvar som kun hviler på sjøfolkene og deres organisasjoner, men også på arbeidsgiver og myndigheter for å få lønn og arbeidsvilkår på plass.

Vi må se på hvordan dette organiseres. Skal vi fortsette å se på antall mennesker om bord eller hvor stort arbeidsområde vi jobber på?

Er det rimelig at en person alene som er mønstret kokk eller kokk med adm. skal ha så mange arbeidsoppgaver, og samtidig lønnes lavere og bli regnet som underordnet, mens en kollega på klientbåt med flere ansatte i byssa og forpleining blir titulert Forpleiningssjef og regnet som offiser, og med hyre deretter?

Ser frem til at det tas på alvor

Det er på tide at dette blir tatt med i forhandlingene, og IFM forutsetter at arbeidstaker og arbeidsgiver organisasjoner tar dette på alvor. Vi har spilt inn mye av dette til alle politiske parti, organisasjoner, myndigheter og departement.

Og vi ser frem til at alle relevante parter tar dette på største alvor og setter seg ned og kommer frem til tiltak som bedrer vilkårene for forpleining til sjøs.

IFM

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen