Det å jobbe på båt i all slags vær, hele året ofte lite landligge og alt fra 3-6 ukers seiling avhengig av hvilket segment, tar på helsen til den enkelte sjømann noen mer, andre mindre.
Spesielt gjelder dette Forpleinings personell og Restaurasjon Personell. Ofte må de jobbe seg gjennom dagen i storm og til tider orkan. I noen segment går de ut i all slags vær.
med lange arbeidsperioder så merkes dette godt på helsen og velværet hos den enkelte sjømann spesielt i byssa.Selv om det er nedfelt i kompetansekravet til skipskokken, at han eller hun skal ta riktige forholdsregler i ulike situasjoner. Dette er også nedfelt i de internasjonale kravene. Så er det ikke alltid like enkelt. Kokken skal derfor vurdere situasjonen. Han kan faktisk få kritikk om han ikke tar forholdsregler og disker opp bare for å være «flink». Så kokken skal vurdere situasjonen, og den vurderingen kan egentlig ikke overprøves, men vi ser ofte at det skjer.
Får du heller ikke støtte av verneombudet ombord, så står du alene. Og da velger en ofte å gjøre jobben fordi presset føles for stort. Og det er variabelt fra båt til båt hvor mye hjelp du får fra resten av mannskapet.
Er du heldig og kan planlegge, så unngår du operasjoner som kan være farlige, som bruk av frityr og vasking av gulv.Men det betyr ikke at risikoen for å skade seg er minsket.
Vann fra oppvaskmaskin blandet med olje fra frityren, vann fra vannbadet i messa og knust dekketøy og annet som flyger. Gjør det vanskelig å holde seg på bena og stygge situasjoner kan oppstå.
Hvis du ikke har fått tappet ned frityr og vannbad, noe som er vanskelig når det er forventet at maten skal på bordet. I tillegg har en proviant rom og fellesrom en har ansvar for, enten alene eller sammen med Forpleiningsassistent. Så en kan trygt si at jobben i Forpleining er krevende for de som jobber der.
Mange vil argumentere for at dette hører til jobben som sjømann og det er sant, alle ombord kjenner dette på kroppen. Men der de andre ofte kan ta det roligere, så må Forpleiningen jobbe.
Selv om en prøver å legge opp til roligere dager, så kan en ikke gjøre det hele tiden.
Vi blir kontaktet av sjøfolk i Forpleining som tar opp dette og påpeker at det er mye snakk om HMS og at det er mye fokus på det både fra arbeidsgiver og Sjøfartsdirektoratet. Men i praksis så betyr det veldig lite. Det fremstår som det er lite fokus på sikkerhet for den som jobber under slike forhold i utforming av arbeidssted og på utstyr. I form av skli sikre gulv fliser og handtak og utstyr som gjør at en slipper å bruke komfyr. Benker ved siden av Gyro panne (stekepanne) og komfyr og Convection ovn.
Fra de som tegner og bygger båtene og forbedringer som krever økonomiske utlegg som arbeidsgiver er lite villig til å bruke penger på.
Etter vår mening har Byssedepartementet ofte vert et lite prioritert område ved bygging og vedlikehold spesielt da på utstyr og funksjonalitet.Generelt er potensialet for skader stort i alle departement ombord. Men der er et forbedrings potensiale i sikkerheten for Forpleiningspersonellet ombord i fartøy i dag og med tanke på fokuset på HMS i Norsk skipsfart. Så mener vi at tiden nå er inne å se på hvordan en kan forbedre sikkerheten med tanke på å forebygge skader og fremtidige helseplager.