Vi har vert inne på før, dette med respekt for den jobben som forpleining legger ned ombord og ikke minst evalueringen av innsatsen til forpleiningspersonell fra annet mannskap ombord. En evaluering som ofte grenser til mobbing blant mannskapet.
Arbeidsmengden har økt, det samme har forventningen fra arbeidsgiver og mannskap. Samtidig som en ser at forventningene til forpleining øker, så mener mange at de kan opptre respektløst over for de i forpleiningen. Dette kan ha mange grunner, men først og fremst er sikkert grunnen at forpleiningen oftest er en til to personer eller under 5% av det totale mannskapet ombord. Samtidig hjelper det ikke at mange rederier i dag forsøker å degradere forpleinings ansvarlig fra å offiser ombord til å være nederst på rangstigen.
Ofte ser vi at forpleining som er en egen avdeling ombord på lik linje som bro og maskin. Med selvstendige og administrative oppgaver ikke har samme status. Til tross for at forpleining er fagutdannet og er ansvarlig for matlaging, innkjøp/ varelager/ telling/ kostøre/laundry og renhold.
Vi etterlyser klarere linjer her, som tittel og grad. Hva kan forlanges av en person alene eller i beste fall har minimalt med hjelp i sitt departement/ avdeling.
Ofte står ikke det mannskapet forlanger av forpleining i forhold til Catering manualen og kostøre pålagt av arbeidsgiver. Andre ganger er det catering manualen som er alt for bredt omfavnende, og det nesten umuliggjør kravet fra arbeidsgiver og Kaptein om å holde kostøre så lavt som mulig.
Mange føler at de står alene og ofte blir oversett/overhørt, samtidig som arbeidsbyrden blir tyngre.
Dette fører til mistrivsel og det får konsekvenser for miljøet og arbeidet som blir lagt ned ombord.
Det er også rimelig å anta at dette resulterer i psykiske og fysiske belastninger som over tid, resulterer i sykmeldinger og i ytterste konsekvens uføre eller omskolering.
I mange tilfeller der konfliktene ombord ikke lar seg løses, til tross for møter mellom partene sammen med verneombud, tillitsvalgte og Kaptein ombord, så vegrer arbeidsgiver å tre inn. Noe som til slutt fører til at en slutter eller flyttes til en annen båt, mens den bakenforliggende årsak til striden ikke løses. Dette er sterkt uheldig i et lite miljø ombord, der en kun har lugaren å tre tilbake på og en er ombord fra 4 uker og oppover.
Mange føler seg mobbet og at det ikke blir tatt fatt i dette. Noe som dessverre ikke bare gjelder forpleining. Som tatt opp før, så har undersøkelser utført av Sjømannsforbundet og Sjøfartsdirektoratet vist, at dette er et mye større problem en tidligere antatt. Og det har blitt et fokusområde for sjøfartsdirektoratet.
IMF mener at en må se på holdninger både blant mannskapet ombord fra topp til bunn og arbeidsgiver sitt fokus på den enkelte ombord, krav til til hver enkelt og hvordan de behandler henvendelser om hvordan overordnede behandler den enkelte sjømann. Løse konflikter og ta på alvor de bakenforliggende årsakene. Endre holdning til forpleining ombord. Respektere hverandre sin utdannelse, erfaring og kunnskap om yrket sitt. Noe som i mange tilfeller vil løse mye av konfliktene ombord.
Tidlig oppdage mobbing og ta affære raskt og sette standard er båtens øverste befal sin oppgave. Delegere det nedover er ansvarsfraskrivelse på lik linje med arbeidsgiver sin holdning at alt skal løses ombord. Alt for ofte ser vi at enkelt individet flyttes eller slutter, men årsaken sitter igjen ombord. Dette er bare en hvilepute før neste situasjon oppstår.
Som med alt annet så tar holdningsendringer tid. Vi ser ofte at når et problem får oppmerksomhet, så får det mye fokus og det gies lovnader om at dette skal løses, men når det blir gammelt nytt så koker det bort i kålen.
IMF vil jobbe for at fokuset ikke skifter og at ingen skal tro at dette er quick fix. Dette er et problem som må jobbes kontinuerlig med av alle parter i lag. Samtidig er det et problem som må adresseres umiddelbart, taes på alvor og man må forvente bedring snarest.
IMF