Spexit: – Gjenstår å se om det vil endre noe for sjøfolk.

Kalddusj etter kalddusj, oppsummerer Jan Nilsen om Ap og Sp i regjering.

Jeg så lysere på situasjonen da Ap og Sp kom i regjering – ut fra lovnadene de ga norske sjøfolk før valget, og det at utredningene om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel endelig var kommet i gang.

Ikke så langt som vi håpet

Dessverre kom den ene kalddusjen etter den andre. Selv om vi var kommet mye nærmere en sjøfartspolitikk som ivaretok norske sjøfolk og som ville sikre deres arbeidsplasser, så viser det seg dessverre at vi ikke har kommet så langt som vi håpet.

Som selverklært aksjonist og meningsytrer for sjøfolk er jeg en av flere fagfolk innen maritim forpleining som står bak Interesseorganisasjon for forpleining i maritim næring (IFM), en organisasjon som ser på utfordringene til norske sjøfolk og framtiden til Norge som sjøfartsnasjon.

Regjeringen fjernet taket

Frp fikk i 2017 gjennomslag for å fjerne taket på nettolønnsordningen for fraktfarten og på utenriksferjer.

Det var noe av det første Ap og Sp fjernet i regjering.

Ap og Sp la frem en utredning som dessverre ikke var så bra som det var potensial for, og så bra som det vi forventet. Det er tydelig at norske sjøfolk igjen ikke er blitt hørt.

Men, Ap og Sp ville i hvert fall ta norske lønns- og arbeidsvilkår opp til vurdering. Det har så langt ikke Frp vist vilje til.

De er mest opptatt av nettolønnsordningen. Og den forhindrer ikke faren for å åpne for mer bruk av billig arbeidskraft i norsk farvann og på norsk sektor, der NOR-avtalen er mest gjeldende.

Dessverre leverer heller ikke Ap og Sp i den grad som sjøfarten på begge sider trenger.

Sp ut av regjering

Norge var og er en stor sjøfartsnasjon. Det er i hvert fall noe vi liker å smykke oss med i festtaler. Vi er per i dag på 8. plass på listen. Men, vi er best på subsea-markedet.

I dag kom nyheten om at Sp går ut av regjering. Om det vil endre noe når det gjelder utredningen gjenstår å se, men det ser ikke lyst ut for de av oss som håpet at det nå var vår tur.

Forpleining og norsk sjøfart blir naturligvis rammet like hardt og hardere enn resten av sjøfolkene, da det er vi som går først ved utflagging.

Men det er noe forunderlig at det i en tid da store deler av sjøfarten har gått så det griner, og der offshore også har tatt seg opp, og der det ble sagt at vi i forpleining skulle løftes frem ved siste hovedforhandlinger i fjor – så skjedde ingenting.

Igjen satt vi kokker igjen og følte oss kraftig forbigått.

Flere punkter

Organisasjonen Interesseorganisasjon for forpleining i maritim næring (IFM) og andre innen forpleining har tatt opp flere punkt som vi mener er avgjørende for at norsk ungdom vil begynne i dette yrket, og for å beholde den kompetansen Norge besitter i dag.

Når vi snakker med kolleger i de andre departementene om bord, privat eller på sosiale medier, så blir disse punktene tatt opp som meget viktige for at de skal stå i yrket.

  • Hvor mange POB (people om bord) kan det kreves av kokken der han er alene i forpleining før han får ekstra betalt eller får økt bemanning? Dette gjelder ofte på verkstedsopphold eller under spesialoppdrag. Her oppleves avtalen/tariffen meget vag og det er overlatt til lokale forhandlinger.
  • Hvem har ansvaret for vask av linnen om bord, og hvilken kompensasjon skal den som har ansvaret få?
  • Hvor stort område skal kokken vaske, før en har krav på forpleiningsassistent? I dag er det hvor mange POB som avgjør, og her opereres det med ulike tall fra rederi til rederi. IFM mener at tatt i betraktning arbeidsmengde og innredningens størrelse bør det komme forpleiningsassistent på båter fra 12 POB og oppover.
  • Fri på søndager og der de andre om bord tar seg fri ved landligge, men det rapporteres at dette kan skje, også mens båten ligger ute og ikke er under rigg, og kokken er den eneste som har vanlig arbeidstid.
  • Hvor langt kan arbeidsgiver kreve at du kjører selv ved om bordreise?
  • Velferd er et viktig tema for trivselen om bord, der internettforbindelse kan variere mye fra båt til båt.
  • Andre fremhever størrelse på trimrom og et godt utstyrt trimrom som viktig.
  • God kommunikasjon, gjensidig respekt for hverandres arbeidsplass om bord.
  • En arbeidsgiver som er lydhør, og en trygg plass å ta opp saker som kan være vanskelige å opp om bord eller generelt er meget viktig.

IFM har ved flere anledninger tatt opp forpleiningspersonell sine utfordringer om bord. Det gjelder arbeidsforhold, arbeidsmengde, helse, forebygging av helseutfordringer, arbeidsutstyr som kan lette arbeidsdagen, søvn, anledning til trening, avslapning, arbeid under vanskelige værforhold. Inn og ut fra land i dårlig vær, der kokken ofte må jobbe uansett, og der andre departement om bord ikke jobber.

Mange av disse punktene jeg har tatt opp, gjelder også de andre departementene om bord.

Når vi tar opp mange av disse sakene, vekker de ofte ulike reaksjoner. Noen er enige i alt, noen punkt er de uenige i – og noen synes vi sutrer og klager.

Og det er greit. Vi skal ha forskjellige meninger.

Verden går fremover

Men uansett så må vi sjøfolk og ikke minst arbeidsgiverne generelt ta innover oss at verden går fremover. Skal vi unngå å bli hengende igjen og risikere at vi ikke får flere i yrket, så må vi følge med i tiden og vi må lytte til de som jobber med dette.

Norske arbeidsplasser til sjøs er ikke i faresonen bare på grunn av utflagging og billigere sjøfolk. Faren er også stor på grunn av at vi har sakket akterut i lønns- og arbeidsvilkår.

Mange rederi mangler kompetent arbeidskraft. Arbeidsgivere, sjøfartsmyndigheter og politikere bør lytte til sjøfolkene og deres organisasjoner før det er for sent. Vi har begynt å gå i feil retning, og vi kan kun begynne å snu ved å lytte til hverandre og jobbe sammen for å finne løsninger.

For IFM

Jan Nilsen

 

Artikkel i Kystens Næringsliv

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen