Reagerer på at stillinger forfordeles om bord.

En stilling som får lite oppmerksomhet, men som er viktig for trivselen om bord, er forpleiningsassistenten.

Arbeidsoppgavene og antall forpleiningsassistenter kan blant annet variere ut ifra segment, antall besetning og passasjerer.

 

Fabrikktrålerne i fiskeri

Hen skal i hovedtrekk bistå forpleiningssjef/stuert med renhold av fellesareal, lugarer og ansvar for vaskeri og så videre.

I segmentet fiskeri er det stort sett fabrikktrålere som har forpleiningsassistent.

Hva de får i lønn varierer fra båt til båt og fra år til år. Antall personer om bord (POB) varierer også. Stillingen har fast hyre pluss lott som er en prosent del av fiskerne sin lott.

Her virker det også som det varierer.

Noen har full lott, andre 70 prosent av lotten og noen har halv lott – altså 50 prosent av lotten. I tariffen som ble fremforhandlet i fjor mellom Sjømannsforbundet og Fiskebåt for krabbefiskeflåten, har forpleiningsassistenten halv lott pluss fast hyre. Tariffen har virkning fra 1. januar 2025.

Det gjør meg forundret at Sjømannsforbundet gikk med på dette, tatt i betraktning av arbeidsmengden som ligger i stillingen.

Dette er en til tider meget krevende stilling.

Undergraver arbeidet

I mine øyne undergraver de den viktige jobben som forpleiningsassistenten gjør om bord.

Et eksempel: En forpleiningsassistent med 15 års fartstid, har hatt 6 sesonger på samme båt med en POB på 35 til 45 mann. Hun hadde i fjor full lott, men må nå gå ned til halv lott. Samtidig må hun gjøre nøyaktig samme jobben og har samme timeantall som i fjor.

Det vil si at med omtrent samme fangst som i fjor, så er lønnen hennes halvert.

Da er det betimelig å spørre Sjømannsforbundet om når skal dere skal ta oss i forpleining på alvor?

Kokker i offshore gikk ved hovedforhandlingene i fjor på en skikkelig smell ut ifra lovnadene om at det nå var deres tur. Riktignok fikk forpleiningsassistentene i offshore utenriks-avtalen et lite oppsving.

Ellers var det lite å rope hurra for.

 

Liten trøst

Og nå har Sjømannsforbundet fremforhandlet en tariff for krabbefiskeflåten der de tillater fiskebåtrederiene å halvere lotten fra ett år til et annet.

Dette har de sikkert en forklaring på, men det er liten trøst for de som har denne jobben.

Vi startet organisasjonen Interesseorganisasjon for forpleiningspersonell i maritim næring (IFM) for å få frem hverdagen til forpleiningspersonell i alle segmenter i maritim næring.

Å jobbe i forpleining kan være en ensom jobb, og det kan også være vanskelig for noen å stille spørsmål.

 

Forbundenes ansvar

Det kan være forskjellige årsaker til at resultatet i forhandlinger i lønns- og arbeidsvilkår blir som de blir – og ikke alt kan offentliggjøres.

Men når en ser denne tariffen, og en vet at prosenten av fangsten kan variere fra båt til båt, uavhengig av arbeidsmengde, kompetanse og fartstid i yrket, så fremstår det som langt igjen til vi har ordnede forhold til alle som jobber på disse båtene.

Og der har forbundene et ansvar.

IFM

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen