Det kan virke som enkelte mener dette. Det at kokken ønsker en ryddig hverdag med humane krav, burde ikke være anledning til diskusjon i 2024.
Siden resultatet av tarifforhandlingene ble kjent har bølgene gått høyt, mange i forbundet mener der er fremsatt uberettiget kritikk av medlemmene som satt i forhandlingsutvalget. Men man må tåle å få kritikk om man gjør en dårlig jobb, dette er uavhengig av hvilken hyre man får for oppdraget. Ja utvalget fikk til en prosentvis lønnsøkning som alle om bord fikk, med den prisøkning den norske forbruker har måttet akseptere de seneste år ville noe annet ha vert utenkelig.
Men uten om dette fikk de ikke til en ting for kokken! Dette i et år som skulle ha særlig fokus på kokken og kokkens hverdag om bord. Her kan man ikke annet enn stille spørsmål til innsats, vilje, gjennomføring og kommunikasjon. Hvis de som satt i utvalget finner dette for personlig eller for tøft tror jeg de i utgangspunktet er feil folk i et slik utvalg.
Det at der er kritiske røster som forsøker å kvele enhver kritikk er ikke noe nytt, her kan man lese hva som hendte for 40 år siden da grobunnen for vilkårene for de som jobber på plattform/flyterigg ble lagt. Safemagasinet Her beskriver tillitsvalgte bland annet hvordan LO og Arbeidsgiverne fikk gjennom at forhandlingsretten bare skulle gjelde landsomfattende forbund, Her beskrives hvordan Forpleiningen måtte opprette et eget forbund og ikke minst beskrives Solidariteten mellom yrker/avdelinger som hovedgrunn til et man oppnådde resultater. Der er utrolig mange paralleller som kan dras til sjømannens vilkår i dag, lite har endret seg og man prøver seg med samme ekskludering og skremselspolitikk, Tragisk.
Så var det kravene som kokkene hadde, ville det ha ført til enorme kostnader for diverse rederier? Min påstand er NEI. Under møter i kokkeutvalget, med rederiforeningen presiserte kokkene ofte at vårt hovedmål ikke var mer penger, men bedre arbeidsforhold og verktøy. At det i 2024 stadig ikke er normen at hver bysse har et nettbrett kokken kan benytte for mails og bestillinger etc. Er rett og slet uforklarlig. Prisen på et nettbrett i dag er under 1500 kr. Er 1500 kr et urimelig høyt beløp å be rederiene investere i en bedre hverdag for kokken?
At veldig få båter har autologger på kjøl og frys og at kokken må foreta manuelle avlesninger er også uforståelig, ja her er der kostnad på 10 – 15.000 kr. Men da får du automatisk alarm det øyeblikk noe er feil. En ekstra sikkerhet og vi veit jo alle at det er safety first!
Varebestilling og varetelling! Her finnes der systemer som er klar til bruk og som vil koste rundt 10.000 og ta i bruk. Noe som vil redusere varetellingstiden fra 3 dager til noen få timer.
At kokken ønsker et fastsatt antall i bemanningen før han skal ha hjelp, er et helt kurant ønske. Som reglen er idag er alle studenter «free ride» noe som kokken klart kjenner på når han har 5 eller 6 slike om bord i tillegg til den vanlige besetningen. Tar man da med i betrakting det økte antall av allergener og diverse kostvariasjoner som kokken må tilrettelegge for blir det veldig fort mye for en enslig kokk. 3 og 4 hovedretter til hvert måltid pluss kaffemat, dessert m.m er i grenseland. Legger du da på store felles arealer som må vaskes samt kjøl, frys, bysse og messe vil mange se at dagen er overfylt. Som mange kokker har ytret har de de bra hvor de er, og det er noe vi må berømme enkelte rederi for, samtidig er der også mange som sliter veldig. Det siste året ser vi fler og fler stillingsannonser hvor det er spesifisert «kokekyndig lettmatros, denne må tilberede 3 måltider for dag, holde rent i messa, kjøler, fryser, bysse og innretning i tillegg må han vaske alt linnen. Den kokekyndige lettmatros må også regne med 70% av arbeidstiden går med på dekk!» hvis ikke vi sier klart fra risikerer vi dette blir den nye normen. Det er alle fornuftige og moderate krav og indikere på ingen måte at kokken har blitt kravstor.
I møter i kokkeutvalget kom det frem at forbundet har mottatt en økende mengde med klager fra matroser grunnet økt renhold om bord og når både kokk og matros syns det er for mye, kan det virke som tiden er veldig moden for ekstrahjelp på tvers av avdelinger, innredning ombord blir ikke noe mindre på nye båter.
Godt skrevet. Det er også en dårlig følelse for kokkene på en båt når alle jobber i grupper og kokken må være alene og lage mat, rydde og også vaske …. Det er litt av en dårlig spøk.